Zikr

Zikr

1k

1k
PUSAT RAWATAN DITUTUP PADA SETIAP HARI RABU & DIBUKA DARI KHAMIS HINGGA SELASA. TEMUJANJI UNTUK SETIAP RAWATAN 0122971518.

Pusat Kami Menyediakan Bantuan Kepada Mereka Yang Benar Ingin Dibantu Dalam Masalah Kesihatan Seperti Lenguh, Lesu Dan Seumpamanya.

29 Disember 2014

Selepas berbekam Penyakit datang

Assalamualaikom wbkt

Reaksi biasa untuk tubuh yang kelihatan sihat, tetapi sebaliknya. Dalam post yang lepas-lepas ada admin ceritakan tentang peringkat sakit yang dibahagikan mengikut tahap dari 1 hingga 5.

Tahap awal biasanya tidak menunjukkan paras yang bahaya untuk tubuh. Kerana tubuh secara semulajadi merembeskan antibodi sebagai agen baikpulih ketidakseimbangan dalam tubuh. Juga bergantung kepada nutrien dalam tubuh yang kita dapat dalam pemakanan. Proses baik pulih bergantung kepada sistem tubuh masing-masing, adakala memakan masa yang lama dan sebaliknya.

Menjawab persoalan selepas bekam, penyakit datang. Situasi seperti ini dipanggil healing crisis peringkat awalan. Sebenarnya tubuh telah terkandung penyakit atau ketidakseimbangan pada sistem atau bahagian tertentu. Cumanya, penyakit itu pada tahap yang sukar dikesan secara tepat dan jenis penyakitnya pun belum boleh diklasifikasi sebagai sakit tertentu.

"Di dalam bekam terdapat kesembuhan." Bukhari 5691, Muslim 1202 - Sahih

Ini menunjukkan amalan bekam dapat mengesan dan merawat penyakit walaupun penyakit belum kelihatan. Kita maklum bahawa perkara penting dalam tubuh adalah kesihatan organ, kerana organ-organ membawa fungsi tertentu dalam tubuh. Kesakitan yang kita tafsirkan merupakan keluhan organ yang tidak dapat berfungsi secara optimum. Isyarat dikeluarkan seperti demam, sakit kepala, batuk, dan macam bentuk lagi.

Jadi kesakitan yang tiba selepas bekam tidak perlu dikhuatiri melainkan disyukuri kerana, bakal penyakit itu berjaya dikesan sebelum parah dah proses badan sendiri akan memainkan peranannya. Pemakanan yang seimbang dan cara fikir yang positif sambil bergantung sepenuh harap kepada pencipta sangat menyumbang kepada ketenangan jiwa. Kerana yang memberi izin sesuatu berlaku, tidak lain hanyalah Allah. Kita hanya berikhtiar mengikut kemampuan kita yang terbatas.

Healing crisis itu akan hilang dalam masa beberapa hari dan kebiasaannya tubuh akan lebih kuat imunisasinya hasil rembesan antibodi sewaktu healing crisis itu. Untuk itu, disyorkan membuat catatan ringkas sebelum sesi apa yang selalu berlaku pada tubuh, dan juga catatan selepas sesi. Ada juga passien yang demam seminggu selepas bekam, tapi, selepas itu, kebiasaannya beliau kerap jatuh sakit demam dan selesema, namun tiada lagi selepas healing crisis. Wallahualam

27 Disember 2014

Testimoni sahabat

Perkongsian daripada sahabat yang mengamalkan 'sunnah yang barakah' ;-

Dulu sebelum melakukan terapi, badan selalu diserang kekejangan otot. Tetapi sekarang setelah mengamalkan terapi ini secara tetap iaitu sebulan hingga  2 bulan sekali terapi. Masalah kekejangan tiada lagi. Badan juga terasa ringan dan sedap.

Kakaknya juga merasakan perubahan yang besar selepas melakukan satu sesi. Jika sebelum ini habis waktu kerja jam 6 petang badan selalu rasa letih dan tidak bertenaga. Tetapi selepas sesi terapi, tenaga meningkat berganda sehingga jam 12 malam tanpa tidur atau rehat. Kakaknya bekerja sebagai seorang jurutera di ibu kota.

Sahabat Taman Kerian


26 Disember 2014

Terapi Akupuntur Promo Edisi


Akupuntur merupakan sebuah terapi semulajadi yang terbukti membaiki dan memulih sistem-sistem dalam badan. Kami menyediakan terapi akupuntur untuk mencari kesembuhan dan juga sebagai ikhtiar mencegah. Rasai terapi Akupuntur dengan nilai yang tinggi tetapi kos yang rendah selagi tempoh masih ada.

25 Disember 2014

Segmen Jom Kenal Blogger Baru Bro HH

Blog ini ditulis bermisikan memberikan maklumat berkaitan bekam dan rawatan alternatif. Tujuan mendapatkan trafik yang tinggi.

http://www.hasrulhassan.com/2014/12/segmen-jom-kenal-blogger-baru.html

Blogger : Mohd Husni Sulaiman
Email : husni.mohd@gmail.com
Url : http://darulbekam.blogspot.com


24 Disember 2014

Pulau Aman

Trip tak sengaja oleh kami ke Pulau Aman.

Nak sampai ke sini memang mudah kalau tahu, tapi kalau tak tahu, mudah juga. Ikut lebuhraya exit Batu Kawan / Tambun. Cari signage board Jeti Pulau Aman / Stadium Batu Kawan. Kita akan melalui depan stadium. Kalau tak lalu depan stadium tu  salah jalan la tu. Jalan depan sikit ada bulatan, pilih terus atau jam 12. Terus sahaja sampai jumpa simpang kiri dan mendaki.

Sampai tempat pakir, cari pakir dan caj pakir RM2 akan dikenakan. Tak payah cari kaunter beli tiket bagai untuk naik bot ke Pulau Aman, pergi terus ke jeti yang terletak di bawah, samada melalui bukit batu atau tangga kayu yang ada gerai-gerai kat situ.


Tunggu ja bot kat jeti ni, bayar bila dah sampai ke Pulau Aman. Harga dia untuk pergi balik RM6 untuk seorang.


Muka yang belakang tu muka takut sebenarnya. Kapasiti bot sehingga 12-15 orang kalau ikut mata kita ni la. Dulu punya cerita air siap boleh terpercik masuk lagi sebab dinding bot yang rendah, mungkin sampan. Sekarang ni dah selamat untuk minda.


Pemandangan Pulau Aman dari perjalanan yang makan masa kurang 5 minit. Kejap saja kalau nak takut pun.


Kami pun first time sebenarnya jejak kaki ke sini, jadi hentam sajalah, turun dari bot, atas jeti ada brother tunggu untuk bayar tambang, keluar dari jeti depan tu ada Sekolah Kebangsaan Pulau Aman. Kami pilih tuk belok kiri, kat situ ada nampak ramai orang dari arah sana.


Jalan beberapa meter, ada simpang ke kiri, di situ letaknya Restoran Terapung Pulau Aman. Kat sini biasa terkenal dengan Mee Udang, dan makanan yang ada udang. Jalan nak masuk ke restoran tu, ada port untuk kita pilih udang, ketam kepah, tiram dsb. Kalau nak spesial, boleh pilih dan bawa ke restoran untuk dimasak. Tak silap kami, masakan yang dibuat hanya masak stim dan rebus sahaja.


Kotiaw goreng Udang, udang memang frsh dari ladang laut. Nasi Goreng Udang pun udang fresh dari laut, cuma, dah siap masak, jadi sampai makanan dah sejuk, memang spoil. Jadi pilih yang lain selain Nasi Goreng Udang.

Tempat ni untuk melenyapkan bunyi kenderaan 4 roda dan keatas, dan menikmati udara laut. Ada juga orang sini yang menyediakan penginapan.


Boleh lah untuk trip memancing ka, trip mencari ilham ka. Ada lagi chalet yang lain, cuma yang ini berada di laluan pejalanan kami.

Tak try mana nak tau, gi la bawak famili berjalan. Harga makanan dia, RM6 biasa, RM10 spesel. Spesel tu mungkin udang besar gamaknya.

Solat Jama' Pada Musim Banjir

Untuk saudara-saudara yang sedang menghadapi musim banjir, akan menghadapi musim banjir, semoga bermanfaat

SOALAN & JAWAPAN BERKAITAN SOLAT JAMA’ MUSIM BANJIR
Oleh : Ustaz Dr. Zaharuddin Abd Rahman
 tempat_banjir
SOALAN
Asalamualaikum ustaz, sahabat saya mintak tolong tanya pada ustaz.. Kes dia mcm ni, kalau badan perempuan tu kotor kena lumpur banjir lepas tu tempat solat pun kotor kira darurat ke? Boleh buat jamak ke? Kes lagi satu, kalau baju kotor kena lumpur. Bnjir lepas tu ada tempat solat tapi kalau nak ambik wuduk terpaksa ambik depan lelaki macam mana tu? Mintak ustaz tolong jelaskan..syukran jazakallah.

JAWAPAN
Wa’alaikumussalam,
Solat fardhu sentiasa wajib dalam apa jua keadaan selagi beraqal dan waras. Ia juga wajib fardhu 'ain ke atas setiap individu Muslim dan muslimah walau dalam keadaan banjir.
Ulama mengharuskan jama’ solat Zuhur dan Asar, Maghrib dan Isyak disebabkan oleh keuzuran dan kesukaran tertentu yang munasabah. Ulama mazhab Maliki mengharuskan jama’ bagi mereka yang tidak bermusafir disebabkan hujan, tanah terlalu berlumpur untuk ke masjid (termasuk banjir) dan juga disebabkan sakit. (Al-Muqaddimat wa Mumahhidat, 1/185) 
Ulama mazhab Syafie mengharuskan jama’ solat disebabkan hujan yang boleh membasahkan semua pakaian, dan sebahagian ulama Syafie turut mengharuskan atas sebab sakit, tanah dan ketakutan atas keselamatan ( biasanya merujuk kepada perjalanan ke masjid atau pertahanan diri seperti tentera dan lainnya). (Al-Umm, Al-Syafi’e, 1/76 ; Kifayatul Akhyar, 1/337)

Ulama mazhab Hanbali turut mengharuskan disebabkan salji, kesejukan angin kencang dan, wanita yang istihadah dan sepertinya. Mazhab Hanbali adalah yang paling luas keharusan untuk jama’ ini. Mereka berdalil kepada hadis riwayat Muslim yang sohih dari Ibn Abbas
عن ابن عباس أن رسول الله جمع بين الظهر والعصر، والمغرب والعشاء بالمدينة في غير خوف ولا مطر. قيل لابن عباس : ما أراد إلى ذلك ؟ قال : أراد أن لا يحرج أمته
Ertinya: Rasululllah telah menjama’kan solat Zohor dan Asar, Maghrib dan Isyak di Madinah tanpa jelas ketika itu wujud sebarang suasana ketakutan atau hujan. Ditanya kepda Ibn Abbas apakah tujuan baginda ? Maka dijawab : Baginda mahu agar tidak menyukarkan ummatnya.
Kesatuan ulama Fiqh sedunia telah membincangkan hadis ini dan meletakkan syarat kesukaran, keuzuran, sakit dan yang sepertinya bagi sesiapa yang ingin beramal dengan jama’ solat sebagaimana dalam hadis tadi. Tanpa sebarang keuzuran dan suasana yang munasabah, jama’ TIDAK DIBENARKAN.
KESIMPULAN 
Sheikh Dr Yusuf al-Qaradawi ( Fatawa Mu’asiroh) mengharuskan jama’ dalam keadaan uzur dan kesukaran, ini terpakai dalam suasana banjir dan keadaan sukar di tempat pemindahan banjir dan rumah masing-masing, BUKAN SAHAJA DI MASJID, ( rujuk al-Umm, 1/76) khususnya dalam keadaan banjir belum surut, hujan pula masih turun, pakaian dan peralatan serba kurang. Air bersih terlalu terhad.

Hukumnya adalah HARUS dan DIBOLEHKAN untuk menjama'kan solat Zohor dan Asar, serta Maghrib dan Isyak, ia meringankan kerana dengan sekali wudhu’ dua solat fardhu dapat diselesaikan, pastinya sukar untuk menjaga wudhu dan sukar untuk berwudhu berulang kali dalam keadaan kekurangan air bersih yang meyakinkan. tetapi jika batal diantara dua solat jama' itu, wudhu tetap WAJIB diambil.
Jika terlalu terdesak dan tiada air mineral atau bersih paip, menggunakan air banjir juga masih dibenarkan namun wajar dielakkan setakat mampu.
Cuma para ulama bersepakat jika solat jama’ tanpa keuzuran sebenar dan menyalahgunakan keringanan ini, solat adalah batal dan tidak sah.
Jika penempatan banjir atau rumah mangsa banjir adalah seperti gambar, iaitu turut dinaiki air dan tiada tempat yang kering sepenuhnya, maka DIHARUSKAN solat sambil duduk atas kerusi, dengan rukuk dan sujud sekadar membengkok badan ke bawah. sujud mestilah lebih ke bawah berbanding rukuk. namun tiada menyentuh air banjir
 BERCAMPUR LELAKI WANITA
Manakala soalan, berkaitan campur lelaki wanita di tempat wudhu’, wudhu masih mesti diambil. Bagi membolehkan ia diambil oleh wanita saya mencadangkan beberapa perkara iaitu :
1) Cakap elok-elok pada kaum lelaki agar pergi mengosongkan tempat terbabit sebelum berwudhu’.
2) Minta ketua atau pegawai beri kerjasama untuk wanita berwudhu’.
3) Meminta saudara mara ambil kain cadar atau yang sesuai bagi dibuat penghadang semasa ahli keluarga wanita masing-masing ingin mengambil wudhu.

Sekian, semoga dapat beramal dalam apa jua keadaan.

Dr. Zaharuddin Abd Rahman
Web : www.zaharuddin.net
8 Dis 2013
Sumber : http://www.zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/1024-solat-jama-pada-musim-banjir.html

22 Disember 2014

Darah Tinggi boleh selesaikah?

Darah Tinggi terjadi akibat dari penyempitan salur darah. Faktor pemakanan antara yang menjadi penyumbang utama. Senang cerita, TUKAR 100% pemakanan harian, tamatkan istilah makanan kegemaran kalau dah kena Darah Tinggi ni. Kebiasaan semua dah tahu risiko pengidap darah tinggi ni, STROK, jantung, sakit kepala yang kuat dan yang berkaitan.

Rawatan termasuklah pemakanan dan kefahaman tntang kaedah perawatan bekam dan kaedah lain. Kesembuhan tetap dengan izin sebab Allah turunkan penyakit bersama dengan pasangannya. Kena dengan pasangannya, Allah bagi sembuh, Insyaallah.

Kat sini ada pelanggan yang melakukan bekam dan tekanan darah beliau turun dengan sekali rawatan sahaja. Tapi kita tak berjanji pada pelanggan tekanan akan turun dengan sekali rawatan, adakala punca yang tinggal di kawasan yang dalam memerlukan beberapa sesi untuk diselesaikan. Wallahualam, benda dalam badan, mata mana yang nampak, ghaib punya hal, kita sedut saja point penting untuk jantung dan organ.

Hari ni.

Selesai dibekam, asyik membekam saja. Diri sendiri pun kena servis juga. Ibaratnya barang yang selalu guna, kekadang kena sapu minyak nak bagi lancar.

Badan jadi segar, biasanya jika tiada masalah kesihatan lain, bangun pepagi akan rasa jauhhh lebih bertenaga dan cerah mata. Barulah boleh buat aktiviti dengan lebih fokus. Bila sesuatu perkara dibuat dengan fokus dan teliti, hasilnya, semua orang tahu, lebih berkualitilah.

Berkenaan dengan gian dibekam. Admin tak pula rasa sampai macam tu. Mungkin sesetengah orang kot, bila rasa sedap, mestilah suka, bila suka mestilah nak lagi sedap tu. Tapi gian bekam dengan gian lain, bagus lagi gian bekam. Penyakit tak sempat terbentuk lagi, dah kena panggil dengan pembekam. Mai mai mai sini mu. Hehehe

Apapun, terima kasih kerana menyokong Darul Bekam.

21 Disember 2014

Rawatan Resdung

Al kisah seorang pemuda yang menderita resdung. Kami buat Akupuntur di point seluruh muka yang berkenaan dengan titik bermasalah.

Sampai satu point tu, dia cakap terus berair mata dan hidung dia. Tepat sangat la tu kena point dia.

Pa pun kalau nak cuba ikhtiar untuk rawatan resdung, pusat kami ada menyediakan beberapa khidmat untuk mencari kesembuhan.

Bekam resdung

Ghurah Resdung

Akupuntur Resdung

Kesemua ada manfaat yang terbukti, namun rawatan secara menyeluruh dan berkala sememangnya terbukti menyelesaikan masalah, dan menyelesaikan juga punca masalah.


Meh nak jawab soalan yang mungkin ditanya, tak sakit, kalau sakit, tak ada lah orang nak buat. Tapi tipulah kalau tak rasa langsung, ada la rasa, waktu nak tembus kulit, tapi bila dah masuk, tak ada rasa sakit.

19 Disember 2014

Alhamdulillah Kena !

Sakit Gigi + Gusi = erkkkk

Semalam punya cerita, dari pagi dah ada hint, dok rasa nyut-nyut kat gigi belakang rahang atas dan bawah. Buat tak tau ja la sebab tak kritikal. Teruskan aktiviti seperti biasa, ambil temujanji untuk rawatan. Last apointment hari semalam jam 4. Sepasang suami isteri dari Parit Buntar. Habis apointment, bersiap balik ke Parit Buntar.

Lepas maghrib ja, nyut-nyut dia makin mengganas. Nasib ada ubat penitis hurix, guna la untuk beri kesan kebas pada bahagian sakit. Masyaallah, tak berkesan. Habis aktiviti malam, balik ke markas. Dalam fikiran, kena buat bekam ni, titik rahang dan oral. Sampai di markas, terus seting untuk bekam point oral. Masyaallah, masih sakit, macammana la nak lelap camni. Punggah.

Aksi tidur dengan pelbagai aksi, buka mulut bagi angin masuk, cuba tidur tindih pipi bahagian sakit, dan sebaliknya. Last-last tertidur sudah.

Masyaallah, bangun pagi, nyut-nyut ada, sakit dah tiada. Sampailah sekarang, Alhamdulillah sakit dah tiada. Bekam di point tangan sahaja, sebab pernah buat sebelum ni tapi di tangan kiri untuk gigi rahang bahagian kiri.

Betullah, bekam dapat memburu penyakit.

18 Disember 2014

Aduiiii, kesian nak tolong juga.

Ni la salah satu perkara yang kena tangani betul-betul. Kalau tidak akan ada persepsi lain mungkin tengah nak tolong orang.

Beberapa kali dah jadi, malu ada, segan ada, nak cakap lagu mana. Mungkin dia betul-betul perlukan. Yang kita ni pulak dah ada janji. Macammana pulak dah.

Datang tanpa temujanji. Temujanji dengan cust lain dah ada waktu tu. Datang dari jauh, takkan balik tanpa bantu dia capai hajat. Masyaallah, Allah kirim.

Untuk yang lain, kita sangat menggalakkan temujanji dibuat dulu melalui no 0122971518. Takut clashing waktu dengan yang lain. Menunggu lama kira boleh tahan daripada tiada slot boleh diisi.

Temujanji di no 0122971518, sms, call dan whatsapp

Sate Paling Sedap (lidah aku)

Jika nak cari tempat makan yang ada menyediakan sate bolehlah ke sini. Sedap yang dimaksudkan merangkumi sate itu sendiri, kuah kacang yang orang kata rasi dengan sate, sayuran wajib yang dihidang sekali dengan hidangan sate iaitu timun dan bawang, dan sember karbo iaitu nasi himpit yang wangi dan sedap digabungkan ketika menikmati sate.

Dulu ketika tinggal di cheras, harga sate yang dah biasa diterima adalah dari 80sen, RM1, RM1.20 secucuk. Mari ja sini, ada kejutan budaya sikit. 40sen pun ada, paling mahal 60sen. Hmmm, oklah, luar bandar. Tapi macammana dengan rasanya?

Setakat ni, lidah yang dah merasa berpuluh jenis sate di Lembah Klang dan Malaysia, antara yang mendapat tempat di hati selain di Lembah Klang, Sate Mamu. Terletak di Jalan Pantai, Kuala Kurau - Tanjung Piandang, berhadapan sedikit dari Jambatan yang menghubungkan antara Kuala Kurau dan Kuala Gula. Warung kecil yang memberikan rasa besar keenakan sate. Lemak dan kulit yang sedikit, Kuah yang betul ngam dengan sate bukan kuah 'air kacang' tapi kuah kacang yang likat.

Kepada pencari kedamaian, bolehlah berkunjung ke Mamu Sate ni, Dengan harga ketika tulisan ini dipamer hanya 50sen secucuk dengan hanya 2 pilihan iaitu ayam dan daging. Nasi himpit dengan harga RM1, 3 bungkus kecil.

Warung simple, rasa miracle. Boleh la cuba mari sini. Kalau dari Simpang 4 semanggol, lalu melalui Kuala Gula lagi mudah sampailah jumpa Jambatan Kuala Gula-Kuala Kurau, depan sikit dalam 1km, da warung tepi jalan, itu lah dia.

Sori gambar warung takdan tangkap.

15 Disember 2014

Rawat Rabun mudah

Bayt Al-Iman: TERAPI RABUN BERKESANSaya sungguh teruja dengan terapi penglihatan Tuan Jerry dalam buku popularnya Rasulullah Is My Doctor dan saya pernah tuliskan tentangnya dalam beberapa entry berkaitan di bawah label RASULULLAH IS MY DOCTOR yang saya catatkan dalam lingkungan penghujung bulan Jun tahun ini. Sela masa antara penghujung Jun hingga ke bulan Oktober iaitu dalam masa kurang 4 bulan dengan hanya mengamalkan titis madu yang kemudiannya dimurnikan dengan ramuan asal Tuan Jerry iaitu ramuan madu dan minyak habbatussauda', dengan izin Allah menyaksikan penurunan 'power' cermin mata saya. Ianya cukup memeranjatkan adik-adik yang mengimbas mata saya pada mesin di kedai mereka. Sebelum ini ada penyakit 'M' sedikit asbab guna tiub kaca. Sekarang rajin sebab bekas 'eyemore' telah dijumpai sebagai pemudah cara sebelum tidur. Diakui dengan disiplin terapi yang agak rendah, saya hanya menistiskan ramuan madu dan habatussauda' dengan kekerapan sederhana sebelum tidur dan bangun tidur sebelum ditakdirkan bertemu dengan botol penitis seperti 'eyemore' yang lebih memudahkan. Pengalaman kali pertama menitiskan madu, ianya memang memeritkan. Manakala pengalaman menitiskan ramuan madu dan habbatussauda' pula, ianya lebih menyegarkan kerana saya telah melalui episod pertama menitiskan madu sebelum ini. Hanya 10 saat rasa pedih dan lama-kelamaan, Alhamdulillah saya lebih 'relax' menggerakkan otot mata ke kiri ke kanan supaya ramuan tersebut rata keseluruh mata. Saya hanya melakukan 2 kali senaman regangan otot mata seperti yang diajarkan Tuan Jerry dan memakai cermin mata ajaib 'ibnu sina' yang berlubang-lubang kecil hanya beberapa kali kerana setiap kali memakainya, saya perlu 'berunding' dengan anakanda Shaikh Muhammad ;D. Dipendekkan cerita, saya kerap pening kepala terutama dikawasan mata hidung ditambah dengan bingkai yang bagai minta diganti membawa saya ke kedai cermin mata. Alhamdulillah disitulah saya kesan yang 'power' cermin mata saya sudah menurun. Adik-adik disitu memang terkejut kerana 'power' dan 'silau' masing-masing ada penurunan. 'Opto' fahamlah permainan nombor di atas :D. 'Power' mata sebelah kanan saya asalnya adalahh 450 dan ianya menurun menjadi 400 berdasarkan catatan mesin. Silau sebelah kanan pula dari 50 menjadi 25. 'Power' mata sebelah kiri pula dari 375 menjadi 350. Silau pula tidak berubah. Mengambil semangat dari penulisan Tuan Jerry dalam buku Rasulullah Is My Doctor, Tuan Jerry juga mengambil masa selama 3 tahun untuk pulih sepenuhnya masalah 'rabun'. Tuan Jerry menyarankan untuk mengurangkan sebanyak 20% daripada 'power' asal. Saya telah cuba mengurangkan sebanyak 20% daripada power terbaru, ianya agak mengganggu seperti yang diuar-uarkan oleh mak-mak dalam jelitawan organik. Akhirnya dengan bantuan tuan kedai dan pastinya dengan izin Allah, saya mengambil keputusan untuk mengurangkan 'power' sebanyak 75 untuk kedua belah kanta. Ingatkan cermin mata sebelum ini yang terahir, rupanya perlu naik taraf kanta. Jadi, 'power' kanta kanan terbaru ialah 375 dengan silau 25. Manakala sebelah kiri 275 dengan silau 50. Kali pertama menggunakan cermin mata yang 'power' direndahkan, memang tidak memberi keselesaan untuk seharian. Saya merasakan otot mata bersenam untuk capai keselesaan. Alhamdulillah, pagi tadi memandu, mata semakin selesa. Mudah-mudahan Allah izinkan rabun saya pulih sepenuhnya suatu masa yang paling baik disisiNya inshaAllah! ;)

Sumber Blog UM Link di atas

Temujanji dulu deh

Bertenang dulu Boss!

Jangan datang dulu untuk sebarang RAWATAN. Minta buat temujanji. Dah beberapa Boss yang dah kena, datang waktu ada temujanji lain. Tak dapat buat sebab bertindih dengan yang dah buat temujanji.

Boleh wat temujanji di 0122971518

12 Disember 2014

Parit Buntar @ Parit Tok Buntar

Sejarah nama bandar Parit Buntar berasal daripada nama seorang pemimpin iaitu Tok Buntar masyarakat yang terkenal pada masa dahulu di mana beliau dan pengikut-pengikutnya telah membina parit dari Sungai Kerian untuk dialirkan ke sawah-sawah. Parit tersebut pada asalnya dikenali Parit Tok Buntar dan seterusnya dikenali sebagai Parit Buntar.
Jam Besar di pekan lama Parit Buntar ini merupakan antara mercu tanda bandar Parit Buntar. Jam besar ini telah dirasmikan oleh Tunku Abdul Rahman pada 24 Ogos 1961 untuk memperingati kemajuan dan kemakmuran cemerlang semua penduduk Parit Buntar. Parit Buntar dihubungkan dengan Bandar Baharu melalui jambatan yang melintasi Sungai Kerian. Sungai ini juga mencatat sejarah hitam apabila pada 13 September 1972 satu tragedi feri karam telah menyebabkan seramai 27 orang terkorban majoritinya adalah murid-murid sekolah SMJK (Cina) Kerian. Dahulu di tepi sungai ini terkenal dengan gerai makan yang dipanggil Gerai Terapung. Ketika itu Gerai Terapung menjadi tempat tumpuan utama masyarakat di Parit Buntar. Ketika dahulu, kedai disepanjang jalan tepi sungai ini merupakan tempat utama untuk orang-orang Parit Buntar membeli baju-baju sukan yang berjenama,barang keperluan pertukangan,alatan dapur dan juga barangan lain. Terdapat 6 cawangan kilang padi termasuk gudang simpanan beras milik LPN (Lembaga Padi & Beras Negara).Terdapat dua buah panggung wayang,Panggung wayang Cathay di Jalan Syarikat manakala Panggung wayang Kapitol di Jalan Ria. Pengangkutan awam utama sekitar tahun 60an hingga 2005 adalah bas yang mana sebuah syarikat Red Omnibus telah beroperasi menghubungkan pekan Tanjung Piandang melalui Sungai Bakau/Kedai Empat(Jalan Bawah)Titi Serong (Jalan Atas),menghubungkan pekan Kuala Kurau melalui pekan Batu Lima,menghubungkan pekan Bagan Serai dan Taiping melalui Jalan Persekutuan.Stesen bas utama dulunya berada di hadapan Masjid Daerah Kerian,Jalan Taiping.(Koordinat 5.128458,100.489652).Selain teksi terdapat juga pengangkutan jarak jauh seperti keretapi Tanah Melayu (KTM)(Koordinat 5.128832,100.486718)manakala sekarang telah diujudkan Hentian Raya bagi menghubungkan bandar utama diutara Semenanjung dan Bandar Utama Semenanjung Malaysia. Ketika ini perkhidmatan bas tempatan telah ditamatkan kerana tidak mendapat sambutan. Kegiatan sosio ekonomi penduduk setempat majoritinya adalah petani yang mengusahakan sawah padi,sawit dan getah manakala selebihnya sebagai peniaga dan pemakan gaji awam/swasta.
sumber sini http://ms.wikipedia.org/wiki/Parit_Buntar 

Bagaimana Pasar Kemboja

Bagaimana ke Pasar Kemboja

Asal Parit Buntar ja sinonim dengan Pasar Kemboja. Asal Pasar Kemboja ja sinonim dengan Parit Buntaq. Pasar Kemboja bermula dengan jualan borong antara pemborong dan peruncit. Namun pada waktu tulisan ini ditulis, ia telah menjadi sebagai bazar, ekspo, dan sehinggakan namanya digunakan di lain-lain tempat. Namun yang di Parit Buntaq juga yang famous.

Ada beberapa laluan untuk ke PasarKemboja Parit Buntaq ni. Jika dari selatan, Boleh keluar melalui Tol Kamunting, Tol Bandar Bahru dan jika dari arah utara, boleh keluar tol Jawi. Lokasi Pasar Kemboja, terletak betul-betul di sempadan Perak dan Penang, Permatang Tok Mahat. Senang kalau search pakai GPS, carian Sekolah Kebangsaan Permatang Tok Mahat.

Bagi yang tak menggunakan GPS dari selatan, cekpoint, BAGAN SERAI (jika keluar Kamunting), melalui simpang Trafik Light Parit Buntar, terus dan menuju ke Nibong Tebal. Cari papan tanda Permatang Tok Mahat. Sebelum itu akan melalui Kg. Kedah.

Bagi yang keluar dari Bandar Bahru, Menuju ke arah Parit Buntar, Melalui jambatan sempadan Kedah-Perak, Trafik Light pertama ambil kanan.Trafik Light kedua (Shell disebelah kiri, Masjid di sebelah kanan) ambil kanan. Trafik Light ketiga, (Tokong Cina di belah kiri anda) belok kiri dan terus ja. Akan melalui flyover, dan akan jumpa Trafik Light lagi, kiri menuju ke Mydin terus adalah Permatang Tok Mahat iaitu tapak Pasar Kemboja.

Bagi yang keluar Tol Jawi pulak, belok kiri, terus Trafik Light 1, 2(USM Trans), 3(Simpang 9), dan Trafik Light ke 4, simpang ke Permatang Tok Mahat. Apalagi cari Parking, setakat ni tak pernah dengaq lagi depa wat drive thru.

Depa kata la, murah, aku yang dok sini pon tak pernah pegi lagi. Kalau time RAYA, fullhouse, time biasa, biasa-biasa ja.

Sumber pakcik Google

09 Disember 2014

3 Gambar Pusat

Inilah gambar pusat kami di sini. Masih belum lengkap sepenuhnya, tapi sudah cukup sifat untuk menjalankan perawatan alternatif untuk yang mencari kesembuhan secara semulajadi.

Ruang menunggu yang tersedia untuk pengiring atau tetamu yang singgah ke pusat rawatan kami. Sudut ilmu juga disediakan kepada tetamu yang dalam mood menunggu giliran semoga bermanfaat dalam penantian.

Terdapat 2 bilik yang disediakan kepada Seekers, bilik untuk Lelaki dan Perempuan yang pasti lebih Privasi dan tertutup kepada pencemaran dan pendedahan luar. 

05 Disember 2014

Kelemumur Rawatan Terbaik

Snowing Freedom
Alkisah seorang lelaki datang ke tempat ku, menceritakan kepadaku yang dia tidak lagi mempunyai masalah kelemumur.
Dia menghadapi masalah 'kepala salji' ni bukan 1 tahun, bukan 5 tahun, 10 tahun pun bukan, tapi 30 tahun iaitu sejak berusia 10 tahun lagi. Cuba kira berapa umur lelaki ni.
Segala macam ubat, segala macam krim, dan segala macam syampoo anti kepala salji diguna cuba pakai untuk selesaikan masalah dia. Gatal kepala satu hal, yang lagi banyak hal adalah bila garu kepala, salji dok turun, itu hal yang besar dan mengganggu.
Guna syampoo yang berjenama dan tidak sudah berpuluh botol, musim salji tak tukar-tukar lagi. Hadoiii. Sampai lah pada satu masa.
Dia cuba satu kaedah kuno tradisional ni. Result dia, memang menakjubkan, dalam masa 2 hari, 30 tahun mengalami musim salji, setiap hari menggaru mengopek kulit kepala yang gatal. Musim salji dah berakhir.
Gembira dia sampai tahap waktu sesi kalau tanya sakit tak, dia cakap lagi sakit lagi best. Ada juga orang camni. Tapi orang kaya memang pelik banyak kan. Esoknya dia ada konvoi motor berkuasa tinggi ke PantaiTimur, geng usahawan semuanya.
Masyaallah, Allah yang sembuhkan dengan ikhtiar manusia.
Kalau nak cuba boleh klik link ni https://m.facebook.com/profile.php?id=438411406293942
Atau boleh hubungi secara whatsapp no ni 0122971518
Orang kata duit tak boleh beli sihat, tapi dengan duit kita boleh cuba ikhtiar untuk dapat sihat.

04 Disember 2014

Ditampar Jin Hidup-Hidup

Kisah ni berlaku pada tahun 2013. Waktu tu aku sedang bersukan (memancing) sebagai atlet pemburu siakap di kolam air masin Sungai Long, Kajang. Sedang sibuk membangau, sahabatku dari Putrajaya menghubungi aku dan beliau meminta pertolongan dari pihak sahabatnya yang tinggal di sana. Kerasukan! Dia dan sahabatnya akan menjemput aku yang pada masa itu tinggal di Hulu Langat. Pakar tidaklah, cuma ada pengalaman menguruskan kes seumpama itu.

Dipendekkan cerita perjalanan, sampailah ke tempat tujuan. Diceritakan dari keluarga mangsa, mangsa (adik perempuan) sejak tiba di sini (Putrajaya) kerasukan. Sering berlaku juga di tempat asal mereka di Pahang. Pernah dirawat oleh pelbagai manusia.

Sampai saja di kediaman yang menempatkan mangsa, di rumah abang mangsa yang bekerja di Putrajaya, duduk-duduk kejap tanya apa yang patut, aku memohon memulakan sesi. Pada waktu itu, mangsa berada dalam bilik di atas katil, tidur mungkin. Dikhabarkan, mangsa yang berumur 15 tahun itu akan mengamuk bila proses berlaku. Bapa kepada mangsa mendahului memanggil mangsa dan beliau sering dilihat terkumat-kamit membaca sesuatu di genggaman tangan dan dilontar ke arah mangsa. Dalam hati, dok terdetik sapa yang nak mengubat ni.

Memang mangsa mengamuk di atas katil sambil menendang-nendang mencari mangsa tendangan sebelum diusung-heret dibawa ke ruang tamu yang lebih terbuka dan luas. Lebih kurang 4 orang lelaki akhirnya berjaya membawa mangsa ke ruang tamu dari bilik dalam keadaan meronta.

Aku memulakan dengan amalan asas pendinding diri dengan izin Allah. Dah cuba untuk berbicara dengan 'mangsa'. Ada urusan apa? Buat apa? Dari mana? Ayat standart nak mula sesi, sebab aku tak mau hentam dulu, sebab melihat tahap agresif mangsa. Dari keadaan baring, aku arahkan waris mendudukkan mangsa, dan aku cuba slow talk lagi. Tapi....tengah bercakap, panggg aku kena penampang. Fuhhhhh, sabar ja lah.

Dah jadi gitu, aku minta waris yang ada untuk memegang mangsa untuk elak di'pang' lagi. Nyut-nyut rasa kepala aku. Macam-macam ayat dah keluar, teknik pun macam-macam dah guna. 3 jam dah berlalu, tanda untuk keluar masih belum wujud, seringkali berlakon macam dah keluar. Pui, aku dah kena sekali, lain kali mestilah aku sangsi. Last-last, teringat satu teknik.

Aku minta semua waris mengelilingi dia, dalam keadaan mata tertutup, aku tanya 5-6 waris yang mengelilingi mangsa samada nampak sesuatu tak dalam keadaan mata tertutup tu. Tiba-tiba,.

Ibu mangsa dalam keadaan mata tertutup membuka bunga silat. Aku tengok ja la, hmmm ada jugak ni. Bapa mangsa memberitahu yang isterinya memang ada. Ok lah tengoklah dulu apa benda ni boleh buat. Tangan makcik ni melalui atas batang tubuh mangsa kelihatan sedang menolak nolak angin mungkin sedang menolak jin pengganggu barangkali, Beberapa lama aksi tu aku lihat, dan aku hentikan aktiviti makcik tu. Panggil nama makcik tu dan makcik tu sedar.

Kali berikutnya, aku minta lelaki sahaja yang mengelilingi mangsa, tutup mata dan cuba lihat ke arah mangsa. Tiba-tiba, abang mangsa yang berumur 18 tahun mengatakan beliau boleh nampak. Kemudian aku arahkan yang lain untuk membuka mata dan memberi arahan pada si abang mangsa untuk terus dalam keadaan demikian.

Dengan ayat tertentu dibaca da dihembus pada tangan abang mangsa, aku meminta abang mangsa bersedia untuk berlawan dengan pemangsa jin penggangu. Arahan pertamaku adalah meminta si abang masuk ke dalam tubuh adiknya. Bahagian kepala kelihatan normal katanya, tiada apa yang pelik. Mula jelajah bahagian badan. Terdapat kawasan dalam badan yang terlihat seperti kawasan hitam. Aku memintanya untuk membaca Basmalah dan tiup di kawasan-kawasan yang dirasakan tidak normal.

Beberapa minit berlalu dengan aksi tiupan dari si abang, menjelajah dari kawasan atas badan, masuk melalui perut dan juga kawasan peranakan. Sambil menunggu apa yang bakal menerjah si abang.

Tiba-tiba, si mangsa sedar. Alhamdulillah. Si abang disedarkan, disuruh buka mata. Si adik terkebil-kebil tengok aku, yang pasti-pasti dia tak kenal. Aku meminta dia mengucap dan berselawat dan meminta dia diberi air yang aku bacakan tadi. Selesai sudah kot, aku pun tak tahu.

02 Disember 2014

Yes, dah CAPAI 300

Alhamdulillah, pejam celik, celik pejam, dah 300++ sahabat yang sudi bertandang ke Darul Bekam. Dalam usia yang menghampiri 10 bulan, ia sesuatu yang cukup membanggakan dan segala Puji hanya layak kepada Allah. Boleh dikatakan 75% yang bertandang tidak pernah melalui atau merasa TERAPI lama ini.

Rata-rata mengandaikan 'macam sakit', namun persepsi bertukar 360 darjah apabila melalui sendiri pengalaman berbekam. Mana taknya, darah dan kesakitan ibarat aur dengan tebing. Tapi tidak pada terapi Bekam.

Pengalaman paling manis apabila dikhabarkan oleh pelawat adalah sudah boleh solat berdiri selepas satu sesi Bekam, tekanan darah dan gula jatuh normal selepas sesi dan banyak lagi.


Ok lah, kalau ada sesiapa yang berkenan nak merasa sesi hygiene dengan kami, temujanji dahulu dengan kami untuk layanan khusus melalui 0122971518. 

Ada kenal sesiapa yang perlukan terapi? 

29 November 2014

Gemar BINA BADAN ?

Bina badan atau otot semakin popular dalam kalangan orang Malaysia. Disamping kelihatan menarik, ia juga memberikan daya BERKEYAKINAN dan KUAT, Selain dapat menghilangkan lemak berlebihan dalam badan.
Gambar sumber Google, bukan gambar den

Riadah yang bagus untuk kekuatan mahupun stamina. Namun sedarkah bahawa pengambilan supplement membantu membesarkan otot, memadatkan otot, membakar lemak, memberi tenaga dan sebagai macam fungsi yang diambil boleh beri kesan negatif pada anda?

Pengambilan supplement adakala diguna sepenuhnya oleh badan dan seringkali tidak. Walaupun hujah ia dibuat menggunakan bahan natural atau semulajadi, namun ia menjalani proses makmal dan mengandungi bahan bukan natural. Bila bahan bukan natural ini masuk dalam sistem badan melalui pencernaan, ada yang diguna dan ada yang badan buang yang kita panggil sebagai buangan sisa badan ataupun TOKSID.

Asas TOKSID daripada makmal seringkali gagal dibuang melalui sistem perkumuhan badan, dan ini menyebabkan ia berkumpul di serata badan sebagai sisa buangan yang tidak terkumuh. Pasti bro-bro pernah melihat tona kulit yang bertompok dan tidak sekata, bukan akibat sunburn ataupun kesan luaran, tapi kesan daripada dalaman yang ditunjukkan ke permukaan kulit.

Kaedah mudah untuk detox atau keluarkan TOKSID adalah dengan bekam. Bekam dapat keluarkan hampir serta merta TOKSID yang mendiami badan tough guy yang penting tanpa kesan sampingan. Sesi yang mudah ini mengambil masa kurang dari 45 minit mengikut daripada jumlah TOKSID, jika banyak yang kita berjaya keluarkan, maka, lama lah sikit, namun tak sampai 45 minit untuk OVERHAUL satu badan.

Untuk DETOX boleh hubungi kami di talian 0122971518

Semua orang yakin dengan BEKAM

Untuk apa berBEKAM :-

Ada orang kata untuk buang TOKSID

Ada juga untuk buang ANGIN (seimbangkan angin sejuk dan panas) dalam badan

Ada lagi orang kata untuk buang DARAH KOTOR (sel yang tidak lagi berfungsi)

Ada pula yang kata untuk RANSANG saraf, MERIDIAN untuk pembaikan sistem dan organ

Dan ada untuk ANTIGEN palsu merangsang ANTIBODI untuk IMUNISASI

Yang penting, semua di atas akan dinikmati oleh sesiapa yang melakukan bekam di TITIK yang TEPAT mahupun TIDAK.

Akhir ini, bekam kini tidak asing lagi. Ia sesuatu yang bukan janggal atau asing akibat informasi yang mudah didapati bukan saja dari mulut ke mulut, tetapi di skrin telapak tangan, telefon pintar. Walaupun pelbagai andaian dan juga mungkin akibat buruk kesan daripada bekam dicanang, tetapi ia tetap menjadi pilihan BAKAL PESAKIT dan juga PESAKIT itu sendiri.

Mana tidaknya, pelbagai TESTIMONI lahir selepas bekam yang membuktikan kesan TANPA DADAH dalam membantu manusia meningkatkan tahap kesihatan. Antara gejala yang sering ditumpaskan oleh bekam terdiri dari sakit kecil hingga tahap tiada harapan di peringkat perubatan moden dapat diselesaikan.

Bukan semua sakit boleh diselesaikan, tapi banyak juga gejala yang mampu dirawat. Admin sengaja tidak menamakan penyakit untuk mengelakkan daripada AKTA UBAT 1956 atau LIU (Lembaga Iklan Ubat) yang jika sabit boleh didenda oleh Kementerian berkaitan.

Kenapa memilih BEKAM sebagai rawatan.

Bekam tidak memasukkan sesuatu dalam badan. Jadi ia tiada kesan sampingan kepada pemilik.

Bekam hanya sebagai terapi luar badan dan kulit sahaja.

Bekam yang betul tidak melepasi lapisan kulit yang ketiga yang dipanggil HYPERDERMIS, sepatutnya tidak sakit.

Bekam mengeluarkan darah yang tidak bermanfaat sahaja, tiada ketakutan kehilangan darah yang banyak.

Bekam seperti urutan, bermain dengan kulit sahaja.

Bekam tidak memakan masa, hanya beberapa minit sahaja (atas 15 bawah 45 minit)

Bekam tidak menyakitkan, melesukan, melemahkan seperti lain.

Untuk Terapi yang diyakini hubungi 0122971518 untuk menghilangkan Sakit yang belum muncul.

Istighfar

"Sungguh hatiku pernah lalai, dan kerananya aku beristighfar sebanyak 100 kali." (HR.Muslim no.2702)


24 November 2014

Lawak hari ini.

Hari ni kami berdua pergi sebuah masjid yang terletak di Pusat Bandar, Parit Buntar, Perak. Ada ceramah dari Ustaz Dusuki. Masjid Ar-Ridwan. Terletak di belakang Petronas dan Caltex Parit Buntar. Kami sampai agak lewat, sesampai masjid ceramah sudah berlangsung. Kami pakir kereta di Petronas kerana mengandaikan sukar untuk mendapatkan tempat pakir di sekitar berhampiran masjid yang kosong. Ya lah, pasti orang ramai. Sesampai saja di masjid, kami berpisah dan menuju ke haluan gender masing-masing.

Dewan solat utama dipenuhi jemaah dan saya mengambil tempat duduk berhadapan dengan sliding door ke dewan utama solat. Agak ramai jemaah yang berada di luar dewan utama. Ada yang duduk bersendirian, ada yang bersama dengan anak-anak pelbagai peringkat umur kanak-kanak. Sedang asyik mendengar ceramah yang disampaikan, mata ni asyik perati gelagat kanak-kanak. Ada yang berlari-lari, ada yang duduk diam, ada yang baring atas riba.

Saya tertarik dengan seorang anak kecil yang pada saya, umurnya setahun lebih. Berlari dan berjalan saja kerjanya. Seronok pula tengok insan tanpa dosa dan masalah yang mendiami dunia baru ni. Bersama dengan anak kecil ni kemungkinan adalah ayahnya dan kakaknya yang asyik baring di ribaan ayahnya sambil sesekali batuk. Mungkin kurang sihat pada pemerhatian saya. Saya yang duduk lebih kurang 3 saf berhadapan dengan sliding door dewan utama perhati ja anak kecil yang comel ni.

Mula-mula ayahnya berinya beberapa keping wang syiling untuk dimasukkan ke dalam tabung yang diletak berhampiran pintu dewan utama sliding door tu. Saya tengok dia masukkan dan terdetik dalam hati saya, baguslah didik anak supaya menderma dari kecil, supaya besar nanti sudah biasa memberi. Selepas itu anak kecil itu berlari-lari di kawasan sekitar. Ya lah, anak-anak, sejuk memandang. Ibu kepada anak kecil ini duduk disebelah dinding bahagian tepi dewan utama bersama dengan jemaah wanita. Anak kecil itu saya lihat pergi ke sana. Yang si ayah besama dengan kakak yang baring di riba.

Tiba-tiba saya nampak anak kecil ini memegang sekeping note RM50 ditangan dan berlari menuju ke arah tabung. Saya lihat ayahnya cuba menangkap anak kecil ini tetapi tidak sampai. Lalu membiarkan saja teletah anak kecil itu menuju ke arah tabung. Sejurus anak kecil itu berusaha menyumbat note RM50 ke dalam tabung. Pada pikiran saya samaada anak kecil ini menyelongkar dompet ibunya ataupun ibunya yang meminta untuk dimasukkan ke tabung.

Kemudian anak ini berlari-lari lagi dengan gembiranya. Sampailah saya terperasan dia memegang beberapa keping IC. Di hadapan ayahnya ada seorang lagi jemaah yang sedang mendengar ceramah. Anaknya seakan mahu pergi ke arah tabung untuk mendermakan ic ke dalam tabung. Pada waktu ini saya lihat ayahnya terus bangun dan anak itu berpatah balik dari arah tabung mungkin untuk elak ditangkap ayahnya. Beberapa kali anak kecil itu mengacah ayahnya dan saya pula dah tak ter'cover' senyum.

Hihi, kesimpulannya. Setiap anak membawa rezeki. Didikan yang sedari kecil akan menjadikan mereka saham akhirat mahupun alam barzakh kita.

Sekian, itu ja nak cerita. Sebab keletah anak kecil tadi tu memang menggeletak saya.

21 November 2014

"TAK NAK BEKAM !" Sebab ?

Assalamualaikom wbkt. Segala puji bagi ALLAH, segala pujian hanya layak pada Allah swt, tuhan semesta alam.

Ramai manusia, umat Islam khasnya takut menjalani sesi bekam kerana beberapa sebab :-

1. Mengaitkan dengan berdarah dan kesakitan.
Rata-rata yang belum pernah menjalani bekam mengatakan TAKUT sakit waktu berbekam kerana berkaitan dengan keluar darah. Membayangkan perasaan ketika terluka akibat terkena pisau, luka terjatuh ataupun luka akibat kemalangan. Darah dan kesakitan sesuatu yang tidak dapat dipisahkan.

2. Kebersihan tempat, alatan, persekitaran, udara DIRAGUI.
Masyarakat mungkin pernah melihat proses bekam cara lama yang menggunakan tanduk, buluh, gelas dan seumpamanya, juga proses sedutan menggunakan MULUT untuk proses vakum. Pendedahan terhadap pencemaran, hidupan mikro, virus, kuman, bakteria mahupun jangkitan penyakit melalui pendidikan mendidik supaya masyarakat lebih berhati-hati dan berwaspada.

3. Wanita sudah keluarkan darah kotor melalui DARAH HAID.
Bekam mengeluarkan darah kotor, perempuan mengeluarkan darah kotor setiap bulan. Jadi perempuan tidak lagi perlu untuk mengeluarkan darah kotor. Bekam hanya untuk kaum lelaki yang perlu mengeluarkan darah kotor secara fizikal.

4. Kos yang TINGGI.
Pernah mengalami kos yang tinggi menjalani bekam ATAU pernah mendengar caj yang tinggi yang dikenakan untuk menjalankan bekam. Dibandingkan dengan kos ubatan di hospital dan klinik yang jauh lebih murah. Ia adalah suatu pilihan yang menjimatkan wang untuk mendapatkan ubatan.

5. Cara lama tidak berKESAN berbanding moden.
Gaya hidup alaf moden diyakini seiring dengan pengubatan cara moden yang lebih diyakini dan selamat. Pendedahan cara moden lebih meluas berbanding Bekam yang hanya disampaikan dari mulut.

6. Kesan LAMBAT berbanding ubatan.
Pengambilan ubatan boleh menghilangkan rasa sakit dalam tempoh yang sangat singkat.

7. Takut KETAGIH
Pernah mendengar cerita bahawa jika melakukan bekam akan terusan berkeinginan untuk melakukan lagi.

8. SIHAT tidak perlu Bekam.
Bekam untuk rawatan alternatif bagi yang mencari jalan keluar daripada penyelesaian terakhir di hospital. Cukup dengan mengambil vitamin tertentu untuk mengekalkan kesihatan.

ADA LAGI ? Mohon comment

18 November 2014

Bekam vs Bekam Sunnah = ILMU ALLAH itu LUAS

ALHAMDULILLAH - Segala Pujian Hanya Layak Bagi ALLAH

Selesai menjalani Kursus Bekam 'BEKAM MEDIC' bersama Dr. Wada'

Betullah ILMU Allah itu luas, lagi banyak yang kita tahu, lagi baaaaaanyak yang kita belum tahu.

Bukan diri yang memilih, tapi Allah yang memilih.

15 November 2014

Kenapa PERLU kategori Kena Buat SEKARANG

1. Alasan manusia tak lari dari melakukan KESILAPAN

Termasuk kesilapan mengambil jenis makanan yang mempunyai kesan berisiko kepada tubuh. Tepung gandum yang di putihkan, perasa makanan, bahan kimia, itu yang kita ambil seharian.

Tunggu lagi? Cari ahli Bekam sekarang!

Untuk kawasan Utara yang berdekatan dengan kami, boleh hubungi kami.

11 November 2014

TAK SAKIT, BEKAM terus SAKIT

Ada yang tanya saya, kalau tak sakit bolehkah melakukan bekam?

Kita tanya balik,

"Betul ke ayat 'manusia tak lari dari melakukan kesilapan'?"

"Adakah apa yang kita makan dipilih oleh kegunaan sistem badan ATAU keinginan yang pilih?"

"Betul tak 'kita makan apa yang kita suka bukan apa yang badan perlu'?"

"Mencegah lebih baik dari mengubat"

Soalan dan statement di atas menjawab pertanyaan 'Perlukah bekam walaupun tidak sakit?'

Sakit dibahagi kepada beberapa definisi. Kat sini saya nak sentuh 2 jenis sahaja. Yang 1, sakit instant atau segera. Contoh sakit sebab eksiden, jatuh, terluka dan seumpamanya. Yang no.2, sakit fasa. Kemunculan sakit akibat daripada cara hidup, persekitaran, pemakanan, pemikiran yang datang bukan secara tiba-tiba, tapi secara berperingkat. Kita bahagikan pula kepada fasa 1 hingga fasa 5. Fasa 5 peringkat paling kritikal. Fasa awal masih tidak memberi pengaruh rasa yang jelas kepada empunya badan, mungkin hanya gejala kecil yang datang dan pergi. Nanti sambung...solat zohor dulu

04 November 2014

Kenapa Rawatan Tak Berkesan

1. Luka lama dah tertutup - darah tak boleh nak hantar Remedi ubatan

2. Point tidak tepat untuk rawatan lain

3. Rawatan atau Isyarat belum memadai dengan tahap penyakit

PENYELESAIAN

1. Regangan tulang / sendi untuk buka laluan Remedi ubatan

2. Diagnos keseluruhan dapat menunjukkan masalah yang lebih tepat, bukan gejala yang dialami

3. Konsisten dengan rawatan yang dijalankan, dan pemakanan yang membantu proses rawatan

10 Oktober 2014

Facebook Page kami

Search : Home Bekam Therapy Darul Bekam @ klik sini terus ke Page

Mohon Like untuk penyebaran Rahsia Di Balik Sunnah

26 September 2014

Anak Jati Parit Buntar Buka Pusat Bekam

Dilahirkan dan dibesarkan di Parit Buntar, sebuah pekan terakhir Negeri Perak sebelum masuk ke negeri Pulau Pinang. Sebelum berhijrah ke Tanjung Malim, bersekolah di Sekolah Kebangsaan Haji Ramli, Kedai Empat, Titi Serong. Sekembali ke Parit Buntar menyambung persekolahan di Sekolah Menengah Kebangsaan Panglima Bukit Gantang sehingga ke Tingkatan 6.

Tuan Mohd Husni Sulaiman, Pengasas Darul Bekam, Bekam Moden

Melanjutkan pelajaran ke Universiti Sains Malaysia dan mengambil jurusan Sains Kemanusiaan. Beliau pernah menggalas tugas sebagai Guru Sandaran, Pembantu Kebajikan (JKM), dan juga Pemandu Pelancong (Arab).

Mula penglibatan dalam Perubatan Traditional pada tahun 2010 dan mendapat Ijazah Perubatan Islam di Darussyifa pengijazahan oleh Tuan Guru Dato' Dr. Harun Din. Mendalami khusus perubatan Gangguan Makhluk Halus di AKRINE iaitu Akademi Rawatan Islam Nurul Ehsan dengan pengijazahan oleh Tuan Guru Dr. Majid.

Kefahaman pesakit penting sebelum sesi

Mula menggiatkan diri mendalami Ilmu Bekam pada Tahun 2011 dengan mengikuti kursus Rawatan Bekam. Merasakan kaedah bekam masih terlalu muda untuk ditarbiahkan pada seluruh penduduk, mula bergiat secara aktif sambilan mengamalkan rawatan bekam untuk penyakit dan juga gangguan. Pada waktu itu, masih bertugas di salah sebuah kolej universiti swasta, Kolej Universiti Sains dan Kesihatan di Cheras sebagai Pegawai Hal Ehwal Pelajar yang memegang tugas ketua bertugas 'Medic Assist', 'Medical Checkup' dan Pegawai Kebajikan.

Pengalaman bertugas dalam dunia perubatan kontemporari memudahkan beliau menggabungkan ilmu lama dan baru dalam bidang kesihatan. Beliau menamatkan kerja dan seterusnya kembali ke tanah lahir untuk menyumbang bakti pada penduduk Parit Buntar dan sekitar dalam kaedah Bekam Moden. Kaedah lama yang menjadi sebuah perawatan masalah-masalah penyakit dengan gabungan Sains Moden.



Pusat Bekam beliau terletak di Nibong Tebal, Taman Sintar Indah bersebelahan dengan Plaza Tol Jawi (kini telah berpindah di Parit Buntar). Selain mengamalkan kaedah lama, pusat ini sangat menitikberatkan hal kebersihan serta kawalan mutu perkhidmatan. Tidak hairanlah, kebanyakan yang ingin mendapatkan khidmat di sini bukan sahaja terdiri daripada kebanyakan, tapi semua peringkat lapisan masyarakat seperti pensyarah, doktor, dan sebagainya.

Beliau dan juga Isteri sangat meyakini bahawa, perubatan terbaik adalah perubatan naturopati. Dengan wujudnya Pusat Bekam ini, beliau berharap akan dapat menjadi salah satu pilihan untuk masyarakat yang mencari penawar dan ikhtiar kesembuhan. Yang penting ia sebuah kaedah rawatan yang dianjurkan oleh Nabi Muhammad saw selain minum madu dan sebagainya, tegas pengasas pusat ini lagi.

Antara kebanyakan penyakit yang sering dirujuk di pusat ini adalah seperti tekanan darah, kencing manis, gout, migrain, stress, sakit sendi dan juga masalah gangguan. Itu sahaja sudah cukup menggambarkan perihal penjagaan pemakanan penduduk di sekitar Malaysia kecuali masalah gangguan. Dan yang lebih sedih lagi, kita tidak mengendahkan sebuah hadith nabi yang membawa maksud, punca penyakit adalah dari perut.

Pengamal Pengubatan Bekam Moden

Pusat ini juga dibuka dari Khamis hingga Selasa pada waktu 9 pagi hingga 10 malam dan sebarang rawatan hanyalah melalui temujanji.

Antara pengalaman yang tidak dapat dilupakan yang berlaku di pusat rawatan ini adalah ketika membekam seorang pesakit yang mengalami masalah gangguan lebih 30 tahun. Katil yang digunakan bergerak dari tengah bilik hingga sampai ke pintu akibat rontaan dari pesakit. Sewaku proses bekam, si pesakit juga dapat melihat bayangan anjing hitam, dukun yang menjampi pada cawan@cup yang digunakan.

Menjawap pertanyaan berkenaan Moden, pengasas pusat menjelaskan berkenaan tatacara pembersihan alatan adalah mengikut kaedah moden yang diguna pakai oleh hospital, begitu juga dengan kawalan udara bilik khas yang digunakan waktu proses bekam, selain penggunaan mesin uv Sterelizer, bahan buangan sisa atau Clinical Waste juga diurus syarikat khas iaitu Flora Sentosa.

Antara prosedur yang diamalkan di Darul Bekam, penggunaan UV Sterilizer

Beliau merupakan penduduk Taman Kerian dan Ibu Bapa beliau juga tinggal di Taman Kerian dan bapanya seorang tenaga pengajar Khusus Haji anjuran Tabung Haji Parit Buntar. Abang beliau juga bergiat secara aktif dalam perubatan gangguan makhlus halus bersama Pusat Rawatan An-Najah di Simpang Ampat, Pulau Pinang.

23 September 2014

Fahami Bekam sebelum Bekam

Apakah bekam?
Bekam merupakan satu bentuk perawatan yang menggunakan gelas yang dilekatkan di atas kulit secara vakum. Terdapat dua jenis bekam yang utama iaitu bekam kering dan bekam basah. Bekam basah melibatkan pengeluaran darah daripada kulit di kawasan yang dibekam.

Adakah bekam selamat?
Secara amnya amalan berbekam adalah sangat selamat. Kejadian kesan sampingan yang serius adalah amat jarang berlaku.

Adakah bekam mempunyai kesan sampingan?
Anda perlu mengetahui bahawa :
v      Keadaan pening kepala selepas rawatan boleh terjadi kepada sebilangan kecil pesakit, dan sekiranya ia berlaku, anda dinasihatkan supaya tidak memandu kenderaan;
v      Akan terdapat kesan lebam pada kawasan yang dibekam;
v      Anda mungkin merasa sakit ketika rawatan dijalankan;
v      Kulit anda mungkin melepuh sekiranya udara dalam gelas dikeluarkan dengan kaedah yang melibatkan pembakaran;
v      Bagi pesakit yang mempunyai masalah darah lambat membeku, boleh berlaku pendarahan yang banyak. Oleh itu anda dinasihatkan memberitahu pengamal tentang masalah kesihatan anda.
v      Simptom-simptom kesan sampingan tersebut mungkin akan menjadi lebih teruk. Anda perlu memberitahu pengamal dengan segera. Walau bagaimanapun, simptom-simptom tersebut tidak semestinya memudaratkan pesakit.

Peringatan kepada Wanita Hamil :
Semua pesakit wanita mestilah memberitahu dokktor sekiranya mereka tahu ataupun mengesyaki bahawa diri mereka hamil. Ini kerana sesetengah kaedah terapi yang digunakan mungkin membawa risiko keguguran.

Adakah terdapat maklumat-maklumat lain yang perlu dimaklumkan kepada pengamal?
Selain daripada maklumat perubatan yang biasa, adalah amat penting bagi anda memberitahu pengamal sekiranya anda :
v      Mempunyai penyakit berjangkit
v      Menghidap kanser atau ketumbuhan
v      Mengalami masalah pendarahan

v      Mengambil ubat pencairan darah atau atau ubat lain

22 September 2014

Bekam melahirkan Generasi yang Intelligent

Alhamdulillah, Segala Puji Hanya Kepada Allah.

Penerimaan rakyat pada Rawatan Kaedah Bekam kini sangat memberangsangkan. Dengan peningkatan teknologi, Ilmu Bekam kini mudah untuk tersebar secara meluas kepada generasi-generasi moden.

Darul Bekam memberikan kelainan dari sudut Kaedah Moden dalam Method Bekam itu sendiri. Bekam bukan sekadar Sunnah, tapi ia Sunnah yang perlu kita jagai sesuai dengan Permodenan Kaedah Perubatan. Di sini kami menitikberatkan soal kefahaman sebelum menjalani proses Bekam itu sendiri. Rata-rata tidak faham secara jelas bagaimana Bekam dapat mempengaruhi khususnya mencegah dan mengubati penyakit.

Di Darul Bekam, pelanggan tidak lagi perlu berasa khuatir tentang kebersihan alatan yang digunakan. Selain alatan pakai buang, kami memastikan Prosedur penyucian alatan dibuat mengikut Standard Kementerian. Dari segi cecair anti kuman, anti virus dan anti bakteria juga digunakan semasa proses penyucian alatan sebelum penggunaan mesin UV Sterelizer. Alatan terutama cawan Bekam disimpan di ruangan tertutup untuk memaksimumkan kawalan.

Dengan cara yang lebih moden, golongan Profesional berjaya diyakini untuk mengamalkan Perubatan Kuno Versi Moden, kerana rata-rata mereka memahami implikasi penggunaan ubatan kimia sebagai ubatan yang diberi kepada pesakit masa kini, namun, apa pilihan yang mereka ada. Kesan pengambilan ubatan kimia terlalu merbahaya hingga boleh mempengaruhi tahap imun generasi berikutnya. Jangan terkejut jika generasi seterusnya kurang daya tahan penyakit jika waris mengamalkan pengambilan pil kimia secara berterusan.

Meyakini Allah Maha Besar secara menyeluruh termasuklah penciptaan tubuh badan manusia yang merangkumi anotomi, sistem-sistem, sel-sel sangat berkait dengan amalan Bekam kerana Bekam tidak memberi bahan luaran kepada tubuh. Maha Hebat penciptaan Allah pada tubuh badan manusia. Allah mencipta manusia dengan sempurna.

Bekam secara umumnya tidak merawat gejala, tetapi mengesan punca dan merangsang hormon dalam tubun menstabilkan ketidak seimbangan dalam tubuh yang kita kenali sebagai 'penyakit'. Namun, ia tidak bertindak sepantas bahan kimia, ia mengambil masa dan adakala kesan seakan kesan negatif muncul dalam proses perawatan itu yang kami kenali sebagai Simptom Krisis Penyembuhan. Ia sebenarnya proses yang berlaku pada badan untuk merembeskan Hormon tertentu sebagai remedi untuk mencapai kesembuhan.

07 September 2014

Kopi paling sedap selain starbuck, coffee bean, kopitiam dan lain-lain

Kopi. Semua orang tahu ia sejenis minuman yang berasal dari biji. Antara minuman popular selain teh. Ada pelbagai jenis gred dan rasa kopi. Begitu juga dengan harganya. Dan ada juga bisnes yang lahir dari sekecil-kecil Warung Kopi Pak Ali hinggalah restoran francais Coffee Bean. Semua berkaitan kopi dan peminum KOPI. Kopi dan aroma serta rasa pahit ada peminat tersendiri.

ca phe sua da @ Kopi Susu Ais = Kopi Vietnam

Di sini, fenomena Kopi Vietnam semakin meletup-letup. Letupan bukan disebabkan pengiklanan di Televisyen atau Radio, mahupun iklan di FB(ads), tapi hasil hebahan sesiapa yang pernah menikmati kopi ini.

Apa yang menariknya? Rasa dan aromanya seakan KOPI mahal di Starbuck dan Coffee Bean dengan harga ala kedai mamak sangat memberi nilai tambah kepada peminat kopi. Bila nak cerita berkenaan rasa ni lah admin fail sikit, subjektif namanya. Kena rasa dulu.

Pengidap migrain mungkin boleh masuk join peminum kopi ni, sebab kopi ni tak membantu anda mendapatkan migrain seperti kopi lain. Juga tidak perlu khuatir tentang bahaya seperti kopi 3in1 atau pracampuran yang mempunyai bahan kimia terlarang.

Tapi kena pada-pada la, sebab selalunya manis sikit. Kena tunggu ais cair dulu la. Diabetes supporter. Hehe. Siapa-siapa yang nak rasa, kena datang Parit Buntar. Sure meletoppp rasa dia.


Sesiapa yang pernah pergi melancong ke Vietnam, mesti pernah rasa kopi ni. Harga kat sana boleh cecah RM 5 duit sini. 

Yang paling SPESYELNYA kopi ni, bukan apa. .. .. . Selalu kalau orang buat kopi, kena guna penapis kain, penapis jaring. Tapi penyediaan kopi Vietnam ni kena guna penapis khas dia, kalau guna Kopi Maker pun Rasa dan Aroma dia mesti tak sama. Tu yang spesyelnya. Tengok gambar bawah Kopi Vietnam dan Kopi Maker nya.

Ca Phe Sua Da - Kopi Maker Kopi Vietnam

Saya dah cuba beli serbuk kopi dia, cuba buat kat rumah, memang tak dapat rasa yang sama. Guna kopi maker pun tak dapat jugak. Pesan penjual kopi vietnam, memang kena guna penapis dia untuk dapat rasa yang superb.

Siapa yang dok luar, yang nak try minum kopi ni, boleh la roger saya. Bukan pengedar pun, boleh minum sekali. Hehe

03 September 2014

ITS REALLY WORK ! SUNNAH IS GREAT

Bagaimana Bekam berfungsi dalam Kesihatan
=========

=========
Bekam melalui beberapa peringkat dalam prosesnya sendiri

1. Proses tekanan luar tubuh - hisapan luar tubuh menggunakan bekas, cawan, cup, gelas dan sebagainya. Berfungsi memberi tekanan pada salur darah semasa sedutan berlangsung dan apabila sedutan dilepaskan, salur darah kembali pada kedudukan asal. Proses tarik dan lepas merangsang salur darah untuk aktif dan berfungsi seperti selepas menerima urutan yang tepat.

2. Proses sedutan bendalir - bendalir tubuh berada di bawah lapisan kulit. Sewaktu proses sedutan, bendalir yang mempunyai sifat sel yang tidak sihat sahaja berjaya melalui tapisan di bawah kulit. Toksid, sel mati, kolestrol antara yang utama tersedut keluar sewaktu sedutan dilakukan. Bendalir yang sihat dan tidak terpisah melalui proses ini.

3. Proses melubang kulit - alatan alternatif selain pisau iaitu jarum lancet boleh digunakan. Cucukan hanya untuk membuat lubang kecil sebagai jalan keluar bendalir yang disedut. Sewaktu proses, reseptor akan diransang menghantar isyarat ke otak melalui saraf - tenaga elektro. Selepas otak menerima isyarat, hormon akan dirembeskan sebagai agen pembaik semula jadi tubuh.

Sesi Bekam sangat berfungsi dalam meningkatkan tahap kesihatan yang optimum mengikut fungsi semasa organ dan tubuh amnya.

Bekam perlu difahami sebelum kita menjalani sesi yang SUPER PERFECT. Dengan itu individu yang menjalani sesi bekam tidak meletekkan kesembuhan 'magic' waktu dibekam. Ia mungkin perlu menjalani beberapa sesi untuk mencapai tahap kesihatan yang optimum dengan menjalani sesi secara konsisten.

Jalan yang rosak akan memakan masa untuk pembaik pulih sehinggalah ke jalan utama. Begitu juga dengan salur darah, mungkin sekali sesi mampu untuk bersihkan saluran, dan mungkin beberapa kali bergantung pada sistem-sistem badan individu.

Manusia hanya Allah beri daya ikhtiar, tapi Allah jua yang memberi sembuh.

Mohd Husni Sulaiman
Pengasas dan Pengamal Bekam Moden
Darul Bekam, Penang.

HYGIENE - SELAMAT - BERKESAN

#bekamsunnah #bekamvip #bekamekonomi #bekamhygiene #bekammuslimah #bekammuslim #bekamutara #bekampenang #bekammedic #bekammoden #bekamsteril @ #darulbekam

01 September 2014

Bekam Nombor 1 Utara

Akhirnya diiktiraf sebagai Pusat Bekam No.1 Utara
#####################

#####################
Terima Kasih kepada sahabat yang mendokong, warga Utara, dan tak lupa kepada KELUARGA di PARIT BUNTAR dan CHERAS, SELANGOR yang mendoakan.

Walaupun baru mencecah usia 8 bulan, kepercayaan Umat Manusia terhadap Rawatan Bekam kini melompat ke langit. Semua ingin kembali kepada Sunnah.

Perkongsian daripada beberapa Pelanggan TETAP kami, sejak terbitnya buku 'RASULULLAH IS MY DOCTOR', banyak mengubah cara penjagaan kesihatan yang lebih berpahala dan berkah. Selain penggunaan Minyak Zaitun, Cuka Kurma, Terapi Bekam juga menjadi pilihan.

Perundingan atau CONSULTATION yang dilakukan oleh pusat kami dalam usaha memahamkan berkenaan sesi bekam bukan semata amalan sunnah, bahkan berpotensi memelihara tahap kesihatan. Kita tidak melakukan sebagai mahu sihat dalam jangka masa singkat, tapi untuk jangka masa yang lama, semampu ikhtiar manusia.

Bekam sebagai amalan Sunnah berpahala lagi membantu penjagaan kesihatan. Namun, kita perlu menyedari bahawa Bidang Kesihatan termasuk dalam perkara hal ehwal Mikroorganisma, Virus, Kuman, Bakteria, Kulat dan sebagainya. Dengan ini kami seiring dengan Pusat Kesihatan bersama menekankan aspek bukan sahaja KEBERSIHAN, tetapi juga bersih tahap HYGIENE.

Sterile dan nyahkuman antara yang Pusat Bekam kami titik beratkan untuk berusaha menjaga amalan ini dari difitnah sebagai tidak bersih, seiring dengan peredaran zaman selain caj yang murah dan berpatutan dengan hanya serendah RM60 untuk 15 point dalam tempoh promosi.

Mohd Husni Bin Sulaiman
Doktor / Pengasas Darul Bekam

#bekamsunnah #bekamvip #bekamekonomi #bekamhygiene#bekammuslimah #bekammuslim #bekamutara #bekampenang #bekammedic#bekammoden #bekamsteril @ #darulbekam


link fb page klik https://m.facebook.com/profile.php?id=438411406293942