Pusat Rawatan Alternatif Pilihan Keluarga

Zikr

Zikr

1k

1k
PUSAT RAWATAN DITUTUP PADA SETIAP HARI RABU & DIBUKA DARI KHAMIS HINGGA SELASA. TEMUJANJI UNTUK SETIAP RAWATAN 0122971518.

Pusat Kami Menyediakan Bantuan Kepada Mereka Yang Benar Ingin Dibantu Dalam Masalah Kesihatan Seperti Lenguh, Lesu Dan Seumpamanya.

26 Ogos 2017

Mandi Bunga - Bijak Orang Tua Kita Dulu

Pernah dengar dan tahu tak berkenaan ‘mandi bunga’ ni? Antara objektif yang pernah diceritakan dan disampaikan berkenaan mandi bunga ni adalah seperti menaikkan seri wajah khusus kepada bakal pengantin dan juga si pencari jodoh. Mungkin ada yang menjustifikasi ritual ini bercanggah dan menjurus kepada syirik dan sesat, tahyul, khurafat dan seumpamanya. Benarkah? Jom kita kaji sikit sebelum membuat pendapat.

Mandi secara umumnya adalah proses atau kaedah menggunakan air sebagai medium utama, diguna dengan cara mengenakan air pada tubuh samada melalui jirusan atau rendaman. Bunga pula adalah tumbuhan atau pokok yang tumbuh dengan ciri-ciri tertentu. Mandi bunga pula adalah mandian yang dicampurkan dengan bunga kebiasaannya beberapa jenis bunga dilakukan pada waktu tertentu seperti sewaktu bulan penuh pada tengah bulan hijrah.

Bijak tak bijak orang melayu kita dulu dah mengamalkan dan mempunyai banyak ilmu yang dikenali pada zaman sekarang sebagai ilmu astronomi, ilmu sains, ilmu sains kimia, ilmu fizik dan metafizik dan sebagainya. Namun tidak lah pada waktu itu menggunakan terma seperti ini. Baiklah kita terangkan sikit sebanyak yang kita faham. Kalau ada percanggahan pada apa yang hendak disampaikan dengan kefahaman pembaca, minta berlapang dada, ia hanya hasil pemahaman sendiri melalui sandaran ilmu yang tidak seberapa.

Gambar Bersumber: GOOGLE jek

Mandian atau sebarang kaedah menggunakan air untuk rawatan dan mendapatkan sesuatu manfaat pada zaman ini dipanggal hidroterapi. Penggunaan bungaan pula jika dilihat atas sifat bunga secara umum mempunyai warna tertentu. Warna kalau dikaji menghasilkan getaran, gelombang, frekuensi dalan bacaan Hertz dan ia sangat mempengaruhi Elektron yang merupakan pasangan Proton yang mendiami Atom. Atom tu pulak apa ya? Atom tu lah yang membentuk sel atau sel terbina daripada gabungan atom-atom. Air pula merupakan perakam yang baik dan merupakan pengalir arus yang dulu waktu sekolah rendah kita belajar konduktor haba dan penebat. Air boleh mengalirkan arus kerana air adalah konduktor. Jadi elemen pada bunga seperti warna yang menghasilkan getaran, gelombang, frekuensi tertentu sudah pasti memberi kesan pada air yang menerima tenaga bunga itu walaupun bukanlah kita dapat rasai seperti kejutan letrik 😂. Tubuh manusia juga mempunyai air yang mewakili 72%. Dan seperti yang dinyatakan di atas tadi air adalah perekod dan perakam yang baik gelombang yang terdapat disekitarnya dan seterusnya gelombang atau frekuensi atau orang kita dok sebut aura akan memasuki tubuh. Dah dicaj tubuh dengan elemen warna yang padanya ada gelombang tertentu. Senang cerita sifat yang ada pada bunga melalui pandangan mata kita seperti cantikkkk, menawannnn, segarrrr, indahhhh, lembutttt di sapa angin dah direkodkan ke dalam tubuh yang mandi bunga. Bukan itu sahaja, antara sifat lain bagi bunga adalah bau yang harum dan menyegarkan. Itu belum dikaji lagi zat-zat yang terkandung di dalam satu-satu bunga.

Waktu mandi bunga pula jika dilakukan pada waktu bulan penuh pun ada hujahnya dari sudut sains. Bulan penuh seperti yang kita ketahui memberi kesan pada paras air di bumi. Bukan setakat di bumi, malah pada makhluk yang tinggal di bumi. Antara kesannya dari sudut biologi adalah menstabilkan paras hormon manusia dan pada waktu ini toksid dalam tubuh hampir pada permukaan kulit kesan daripada graviti bulan yang mempengaruhi paras air dalam tubuh. Aura atau gelombang, atau frekuensi atau tenaga dari bunga boleh mempengaruhi elemen yang menyebabkan ketidakstabilan hormon dalam tubuh manusia dengan lebih berkesan berbanding pada hari lain seterusnya memberi manfaat.

Orang putih dengan kita pun pelik sebab rawat orang patah tangan guna air ja. Rupa-rupanya ini jawapannya; air merekod dan akan memberi kesan kepada Elektron dan Proton yang membentuk Atom dan seterusnya membentuk sel2 untuk tubuh menjalankan fungsi. Ye lah, pagar rumah pun guna air asasnya. Kann.

Iklan sikit, saya ada satu barang baik yang boleh menyebabkan kulit tegang, bertenaga, sihat dari dalam mengikut kaedah tenaga macam mandi bunga di atas. Mudahnya tak perlu mandi, hanya hisap macam coklat dan tenaga dari sumber semulajadi akan mempengaruhi Elektron dan seterusnya Atom dan seterusnya Sel kulit yang sihat, tegang dan bertenaga. Dah2, tak yah risau kulit tu, nanti elok la. Orang kita dulu dah ajarkan. Whatsapp di SINI kalau nak tenaga sihat, cantik, tegang untuk yang halal. Taip 'halal', senang nak bagi ofer dan buat pengkelasan PM personal atau lain2.

Tiada ulasan: